WIS-je-dat?
Op deze pagina staan diverse PDF-bestanden met een kleine wiskundige
vraagstelling uitgewerkt. Het aantal sterren staat voor de
moeilijkheidsgraad van het onderwerp. De documenten zijn vrij te
gebruiken voor niet-commerciële onderwijsdoeleinden, mits de bron
vermeld wordt.
Een vader wil de code van zijn kluis aan zijn twee zoons geven. Maar
hij is bang dat de ene zoon de ander bedondert. Ze mogen de code alleen
kunnen gebruiken als ze samenwerken. Hoe kun je dat wiskundig voor
elkaar krijgen?
Stel dat je drie derdemachten bij elkaar optelt: \(k=a^3+b^3+c^3\) met
\(a\), \(b\) en \(c\) gehele getallen die ook negatief mogen zijn. Kun
je dan elk getal \(k\) maken? Heel lang was er geen oplossing voor
\(k=33\) en \(k=42\), maar nu...
\(38^2=1444\). Zijn er kwadraten die nog meer gelijke eindcijfers
hebben? En hoe zit dat met hogere machten?
\(1/7=0,142857...\) Na deze zes cijfers herhaalt de breuk zich. Hoe zit
dat met het aantal repeterende cijfers in breuken? Het document bevat
een klein stukje C-code.
In intelligentietests wordt vaak gevraagd wat het volgende getal in een
rijtje is. Maar hoe intelligent is die vraag eigenlijk? En wat zijn
logische antwoorden?